Kulttuurineuvos Eero Niinikosken puhe kirkossa talvisodan päättymisen vuosipäivänä on herättänyt kiinnostusta myös jälkeenpäin. Sitä on kyselty kirjastostakin. Niinikoski kertoo kirjojen kautta saamiaan henkilökohtaisia tuntojaan sodasta. Hän tuo myös esille kuusankoskelaistuneen majuri Viljam Toiviaisen merkityksen talvisodan päivinä. Olen poiminut tekstin kuvitukseksi Rukajärven suunnalla palvelleen lotta Eila Piirikkälän rintamakuvia - tietenkin jatkosodan aikaan otettuja. Min Kuusas ylpeänä esittää:
Kulttuurineuvos Eero Niinikosken
puhe
talvisodan päättymisen
muistotilaisuudessa
Kuusankosken kirkossa 13.3.2017
Hyvät naiset ja herrat,
arvoisat kuulijat
Meitä elokuussa 1945
syntyneitä kutsuttiin Kotiliesi-lehdessä rauhan lapsiksi. Sodat
olivat päättyneet ja kansakunta halusi katsoa uuteen huomiseen
uudelta pohjalta.
Talvisota oli minulle
pitkään etäinen asia. Tämä johtui siitä, että isäni toimi
koko sotien ajan täällä kotirintamalla väestönsuojelutehtävissä,
eikä minulla ollut ketään muutakaan sukulaista tai läheistä
henkilöä, joka olisi kertonut omakohtaisia kokemuksiaan sodasta.
Eipä silti, eiväthän vanhemmat yleensäkään kertoneet lapsille sodasta.
Se ei vain ollut tapana.
Ainoa keino saada jotakin
tietoa talvisodasta olivat kirjat. Meillä oli kotikirjastossa teos
nimeltä ”Kunniamme päivät”, joka tehtiin heti talvisodan
päättymisen jälkeen. Katselin tätä kuvateosta lapsena usein,
enkä tiennyt piteleväni käsissäni kirjaharvinaisuutta. Asia
valkeni vasta paljon myöhemmin, kun sain tietää, että tämän
samaisen teoksen myöhemmistä painoksista oli poistettu kymmeniä
kuvia.
Miksi näin? Poistot
johtuivat siitä, että ”Kunniamme päivien” ensimmäisen
painoksen ilmestyttyä juhannukseksi 1940 teos joutui
neuvostoviranomaisten huomion kohteeksi. Heinäkuun alussa heidän
taholtaan esitettiin vaatimus, että teoksen uudesta painoksesta,
joka oli jo tekeillä, on poistettava kaikki neuvostovallalle
epämieluisat ja neuvostoarmeijaa loukkaavat kuvat. Poistettavaksi
tahdottiin kaikki kotiseudun pommituskuvat, sotasaalista esittävät
kuvat ja kuvat venäläisistä sotavangeista ja kaatuneista, yhteensä
80 kuvaa.
Näin pitkälle meneviä
vaatimuksia ei teoksen julkaisijoiden eikä suomalaisen sensuurin
taholta kuitenkaan otettu huomioon. Teoksen kolmannesta painoksesta
alkaen poistettiinkin vain 33 kuvaa, jotka korvattiin uusilla.
Toinen painos ennätettiin jo saada valmiiksi ennen tätä
julkaisukiistaa. On lisäksi mainittava, että heinäkuussa 1941 –
jatkosodan juuri alettua – WSOY julkaisi vihkosen, johon oli koottu
”Kunniamme päivien” ensimmäisestä ja toisesta painoksesta
poispyyhityt kuvat sellaisenaan. Kyseinen liite on nykyisin
bibliofiilien eli kirjankeräilijöiden tavoittelema harvinaisuus
samoin kuin kirjan kaksi ensimmäistä painosta.
Kyseinen kuvateos
”Kunniamme päivät” tuli yllättäen julkisuuteen aivan uudessa
valossa, kun Helsingin Sanomat julkaisi vuoden 1989 lopulla
kohu-uutisen otsikolla ”Lavastettu totuus talvisodasta”. Laajassa
artikkelissa todettiin, että useat kuvat, joita olin pikkupoikana
tarkkaan katsonut, olivatkin lavastettuja. Asialla olivat
ruotsalaisen kustantajan kuvaajat, mutta lavastuksia tekivät myös
suomalaiset, sillä talvisodan vuosina 1939-40 ei kameraa käyttäviä
TK-kuvaajia vielä rintamilla näkynyt. Lehdissä vilisi vuoden 1939
loppuun saakka Kannaksen syyssotaharjoituksissa otettuja kuvia.
Harjoituskuvat olivat kaukana sodan julmasta arjesta.
Palolampi on myöhemmin
muistellut, että ”Toiviaisen komppaniassa ei juopoteltu, ei
pelattu korttia eikä kiroiltu. Sen sijaan siellä luettiin porukalla
raamattua vähinä vapaahetkinä. Ennen hyökkäyksen tai vastaiskuun
lähtöä nämä Uukuniemen hiljaiset miehet, pääasiassa
herännäiskotien kasvatit, hiljentyivät yhteiseen polvirukoukseen”,
muisteli kirjailija Erkki Palolampi.
”Kollaan tuntemattoman”,
majuri Viljam Toiviaisen poika, varatuomari Mauri Toiviainen julkaisi
1980-luvun lopulla omakustanteena painotuotteen nimeltä
”Kenttäpostia Kollaalle”. Siihen on kerätty kaikki ne kirjeet,
jotka Viljam Toiviainen sai Kollaalle. Kirjeitä oli kaikkiaan 105
eli täsmälleen saman verran kuin päiviä oli talvisodassa.
Kirjeiden lähettäjinä olivat Toiviaisen vaimo, lapset ja muut
lähisukulaiset sekä ystävät.
Kuuluisa kuva Kollaalta, missä
komppanian päällikkö, luutn./kapt. Viljam Toiviainen on tositoimissa
pikakiväärin takana. Kuva: vänr./ltn. Pekka Kyytinen/ SA-kuva.
Koosteen hellyttävämpiä katkelmia ovat Toiviaisen nuorimmaisen, 3,5 –vuotiaan Jaakko-pojan terveiset isälleen rintamalle. Tammikuussa 1940 Jaakko liittää iltarukoukseensa pyynnön: ”Varjele rakas taivaan Isä meiän rakastaa issää, mutta ei tuhmia ryssiä!” Hieman myöhemmin Jaakko rukoilee, että ”ne tuhmat ryssät tulisivat kilteiksi ja menisivät kottiinsa.” Kun Jaakko kuulee, että hänen isänsä on ylennetty kapteeniksi, hän suuttuu kovasti ja sanoo, ”ettei meiän isä ole semmonen, eihän se sitten pääse kottiinkaa…”.
Koosteen hellyttävämpiä katkelmia ovat Toiviaisen nuorimmaisen, 3,5 –vuotiaan Jaakko-pojan terveiset isälleen rintamalle. Tammikuussa 1940 Jaakko liittää iltarukoukseensa pyynnön: ”Varjele rakas taivaan Isä meiän rakastaa issää, mutta ei tuhmia ryssiä!” Hieman myöhemmin Jaakko rukoilee, että ”ne tuhmat ryssät tulisivat kilteiksi ja menisivät kottiinsa.” Kun Jaakko kuulee, että hänen isänsä on ylennetty kapteeniksi, hän suuttuu kovasti ja sanoo, ”ettei meiän isä ole semmonen, eihän se sitten pääse kottiinkaa…”.
Viljam Toiviaiselle
anottiin kevättalvella 1941 1. luokan Mannerheim-ristiä.
Perusteluina mainittiin mm: ”Taisteli vaikeissa olosuhteissa koko
sodan ajan, ja jonka henkilökohtaisen urhoollisuuden, taidon ja
neuvokkuuden ansiota suurelta osalta on, että Kollaa kesti.”
Mannerheim-ristin ritaria Toiviaisesta ei kuitenkaan tullut, koska
talvisodan sotilasansioista niitä ei myönnetty lainkaan. Ilmeisesti
jatkosodan alkaminen hautasi anomukset arkistoihin ikuisiksi ajoiksi.
Sotien päätyttyä
Toiviainen toimi muutaman vuoden siirtoväen huollon palveluksessa,
kunnes muutti Kuusankoskelle v. 1949 toimien vuoteen 1954
Kuusankosken seurakunnan taloudenhoitajana. Hän menehtyi kesken
siviiliuransa vaikeaan sairauteen vain kuukautta ennen
60-vuotispäiväänsä.
Jos vielä hetken sallitte
minun jatkaa tätä kirjallisuuteen perustuvaa talvisota-kuvaani,
niin haluaisin todeta, että kaikkein kouriintuntuvimman käsityksen
talvisodasta on antanut Pentti Haanpää teoksessaan ”Korpisotaa”.
Tämä rivimiehen näkökulmasta laadittu kuvaus ilmestyi
myöhäissyksyllä 1940. Kirjan tapahtumat noudattelevat Haanpään
omia vaiheita rintamalla, mutta dokumentaarinen esitys se ei ole.
Teosta on luonnehdittu Väinö Linnan ”Tuntemattoman sotilaan”
varhaiseksi edeltäjäksi.
Haanpää ei yleensä
antanut haastatteluja, mutta ”Korpisotaa”-teosta hän on kuvannut
seuraavasti: ”Puolustustaistelu takasi suomalaisille eräänlaisen
moraalisen ylemmyyden: vihollisen sotilaat eivät tienneet, mitä
heillä teetetään ja mitä heille tapahtuu; meikäläiset sen
sijaan tunsivat olevansa asialla. Kuopissaan kyyröttelevät
sotilaat saattoivat olla köyhiä miehiä, joilla ei kenties ollut
palaakaan sitä maata, jota he puolustivat. Luonto, vuodenajat ja
kieli olivat kuitenkin ne perustekijät, jotka tekivät maan
puolustamisesta yhteisen asian. Isänmaa-sana ei kuulunut sotilaan
huulilta, mutta syvällä hänessä asui tunne, että hän oli tämän
maan rintaperillisiä. Ilman sitä tunnetta pakkasta ja tykkitulen
paahdetta ei olisi voinut kestää”, muotoili kirjailija Pentti
Haanpää tuntemuksiaan talvisodasta.
Hyvät kuulijat, kesti
lähes 60 vuotta, ennen kuin presidentti Boris Jeltsin tunnusti
talvisodan aloittaneet Mainilan laukaukset Neuvostoliiton
harhautukseksi. Suomalaisille tässä ei ollut mitään uutta, sillä
oma lehdistömme totesi jo heti kyseisen provokaation jälkeen, että
venäläisten väitteessä ei ollut mitään perää,
koska suomalainen tykistö ei tuolloin olisi edes ylettynyt
Mainilaan.
Neuvostolähteet ja monet
länsimaisetkin tutkijat nimittivät pitkään talvisotaa
paikalliseksi rajakahakaksi. Sitä talvisota ei todellakaan ollut. Se
oli kahden valtion, pienen Suomen ja suuren Neuvostoliiton,
täysimittainen sota. Neuvostoliitto keskitti Suomea vastaan
kolmasosan kaikesta jalkaväestään ja kaksi kolmasosaa tykistöstään
yksinomaisena tavoitteenaan Suomen nujertaminen ja valtaaminen.
Mitä meillä oli tätä
ylivoimaa vastaan. Omia joukkoja ja ampumataitoisia miehiä oli kyllä
kohtuullisesti, mutta aseita ja asepukujakin oli vain osalle. Suurin
osa miehistä joutui taisteluihin omissa siviilikamppeissaan.
Sotilaita heistä tuli, kun käteen annettiin armeijan kokardi ja
sotaväen vyö. Aivan erityisesti mieleeni on syöpynyt eversti Matti
Lukkarin toteamus, että sodan syttyessä Suomen kenttätykistöllä
oli vain 270 000 ammusta eli saman verran kuin neuvostotykistö
käytti kranaatteja yhden päivän aikana helmikuussa 1940.
Panssarivaunuja suomalaisilla oli 13, kuulitte aivan oikein 13
kappaletta, kun neuvostojoukoilla oli panssareita yli satakertainen
määrä. Mutta kuten tiedämme, puutetta korvattiin mm.
polttopulloilla, jotka heitettiin panssarivaunun moottorin
ilmanottoaukkoihin. Näin vaunu syttyi palamaan. Heitto edellytti
kuitenkin suurta rohkeutta ja neuvokkuutta. Tämä ”Molotovin
cocktailiksi” ristitty taisteluase kehitettiin Korialla
pioneerikapteeni Eero Kuittisen johdolla.
Tämä pieni esimerkki
kertoo meille jälkipolville sen armottoman totuuden, että Suomi
joutui taisteluun häviämään tuomittuna. Puutteet korvasi
kuitenkin järkkymätön taistelutahto. Kansa oli päättänyt
taistella yhtenä miehenä kalleimman omaisuutensa, maamme
itsenäisyyden ja kansalaisten vapauden puolesta. Syntyi talvisodan
ihme. Onkin sanottu, että talvisodan torjuntavoitto on Suomen nuoren
itsenäisyyden suurin saavutus. Kaikkialle maailmaan kiiri tieto
suomalaisten uroteoista. Talvisodan aikana kävi konkreettisesti
toteen Suomenlinnan Kuninkaanporttiin kirjoitetut sanat:
”Jälkimaailma, seiso tässä omalla pohjallasi, äläkä luota
vieraan apuun.” Tanakka lause on linnoituksen perustajan
sotamarsalkka Augustin Ehrensvärdin tervehdys Suomen kansalle.
Samainen herra vieraili muuten täällä Kuusankoskella 270 vuotta
sitten ja piirsi paikkakunnasta ensimmäisen maisemakuvan, joka tulee
nähtäville Kuusankoskitaloon ensi kesänä.
Hyvät kuulijat, tänä
päivänä sotaa ei pääse pakoon, sillä se on lähes päivittäin
silmissämme tehokkaiden tiedotusvälineiden toimesta. Harvemmin
tulemme enää muistaneeksi, että sota on kuitenkin äärimmäisen
intensiivinen kokemus: se nousee normaalista elämästä ja arjesta
esiin dramaattisemmin kuin mikään muu asia. Ihmiset joutuvat
sodassa tekemään toisilleen asioita, joita normaalioloissa pidetään
rikollisina. Sodalla on kuitenkin omat lakinsa: tappaminen ja
tuhoaminen ovat sodan arkea ja usein myös tarkoitus, jota on vaikea
ymmärtää vaikkapa nykyisen Syyrian sodan kohdalla.
Kuten talvisodassa ja
myöhemmin jatkosodassakin saatettiin huomata, että taistelujen
keskellä sotilaat pystyvät huolehtimaan myös yhteisestä hyvästä.
Tarkoitan tällä aseveljeyttä, toveruutta ja oman ryhmän
keskinäistä yhteenkuuluvuutta. Nämä tekijät voivat yhteisessä
hengenvaarassa saada muotoja, joita rauhan aikana ei juurikaan nähdä.
Tämän hengen tuttuna ilmauksena syntyi vaatimus ”Kaveria ei
jätetä”.
Arvoisat veteraanit ja
lotat sekä kaikki te, jotka olette joutuneet elämään maamme
sotavuosien poikkeukselliset olosuhteet. Haluan esittää teille
meidän sotavuosien jälkeen syntyneiden sukupolvien nöyrimmät
kiitokset siitä, että pelastitte maamme itsenäisyyden ja
kansalaisten vapauden.
Eero Niinikoski