Taideruukin Galleria Padon vuoden 2015 avausnäyttely on saanut katsojia ennätysmäärin. Kolmen ensimmäisen viikon aikana yli 1200 ihmistä kävi katsomassa Kymiyhtiön patruunoita ja herroja, jotka kulttuurineuvos Eero Niinikoski tuotti näytteille UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön kokoelmista.
Teosten saamisessa seinille on tarvittu apua. Niinikoski kiitteli Puhdin väsymättömiä talkoomiehiä Erkki Hussia ja Ossi Viljakaista teosten hellävaraisesta käsittelystä ja taitavasta ripustuksesta. Miehillä näyttää olevan jo vuosien luottamuksellinen yhteistyö takanaan.
Teosten saamisessa seinille on tarvittu apua. Niinikoski kiitteli Puhdin väsymättömiä talkoomiehiä Erkki Hussia ja Ossi Viljakaista teosten hellävaraisesta käsittelystä ja taitavasta ripustuksesta. Miehillä näyttää olevan jo vuosien luottamuksellinen yhteistyö takanaan.
Eero Niinikoski takanaan Karl-Erik Ekholm |
Eero Niinikoski ilahdutti avajaisissa vieraita kertomalla taustoja tauluihin ikuistetuista Kymiyhtiön toimitusjohtajista ja heidän toimistaan Kuusankoskella. Hän kuvaili myös muotokuvamaalauksen virtauksia eri aikoina ja kertoi viime vuosikymmenten keskusteluryöpsähdyksistä, joita totutusta poikkeavat muotokuvat ovat nostattaneet paitsi kahvipöydissä myös julkisuudessa.
Kulttuurineuvos Niinikoski ja taidemaalari Johanna Ryönänkoski esittelivät muotokuvamaalaamisen salaisuuksia toisenakin tammikuisena sunnuntaina. Aihe kiinnostaa, siitä kertoi väentungos Galleria Padossa. Niinikoski antoi puheensa ja esittelynsä Min Kuusas -sivullekin. Kiitos!
Kulttuurineuvos Niinikoski ja taidemaalari Johanna Ryönänkoski esittelivät muotokuvamaalaamisen salaisuuksia toisenakin tammikuisena sunnuntaina. Aihe kiinnostaa, siitä kertoi väentungos Galleria Padossa. Niinikoski antoi puheensa ja esittelynsä Min Kuusas -sivullekin. Kiitos!
Johanna Ryönänkoski ja Eero Niinikoski |
Jos siedät amatöörivalokuvaajan otoksia asiantuntevin tekstein, saat kalpean aavistuksen siitä, mitä on tarjolla näyttelyssä ”Patruunat ja muut herrat – muotokuvia UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön
kokoelmista”. Se on esillä Galleria Padon näyttelytiloissa Kuusankosken
Taideruukin tiloissa 25.1.2015 saakka. Sinuna kyllä kävisin itse katsomassa paikan päällä.
Eero Niinikosken sanoin:
Helsingin kaupunki on maalauttanut yli
60 muotokuvaa entisistä kaupunginjohtajista ja valtuuston
puheenjohtajista. Muutama vuosi sitten taiteilija Elina Merenmies
maalasi muotokuvan apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpisesta. Teos
poikkeaa kaikista aikaisemmista muotokuvista: siinä ei ole kuvan
kohde lainkaan tunnistettavissa. Työtovereiden mielestä henkilön
asento, niska ja korva ovat kyllä näköisiä, mutta muuten miehellä
on kuin huppu päässä, kommentoivat työtoverit. Erään
lehtimiehen mukaan Korpisen muotokuva on muotokuva suurten
mahdollisuuksien sukupolvesta, jolta maa luiskahti jotenkin alta.
Seuraavan sukupolven työksi jää taas jälkien korjaaminen - tämän
kasvottoman ajan jälkeen, kirjoitti Helsingin Sanomien
pääkirjoitustoimittaja Antti Blåfield
vuonna 2010, jolloin Korpisen muotokuva
paljastettiin. Taidamme elää parhaillaan tuota aikaa, jonka
tehtävänä on korjata edellisen sukupolven, ns. suuren ikäluokan,
johon itsekin kuulun, jälkiä.
Hämmennystä herätti myös
kymmenkunta vuotta sitten valmistunut Rafael Wardin muotokuva
presidentti Tarja Halosesta. Taulun esittämässä henkilössä oli
tuttuja piirteitä, mutta kovin näköiseksi sitä ei voinut eikä
voi vieläkään sanoa. Maalaus oli esillä jonkin aikaa Ateneumissa
ja ihmiset jonottivat päästäkseen katsomaan presidentin
muotokuvan, mutta useimmille pettymys oli suuri: taulu ei ollut
näköinen.
Nykyisestä presidentistä Sauli
Niinistöstä paljastettiin ns. puhemiesmuotokuva eduskunnassa pari
vuotta sitten. Taulun teki Marjatta Tapiola. Kohu siitäkin nousi,
sillä teos vaikuttaa hyvin ylimalkaiselta: siinä on paljon tyhjää
tilaa ja malli on hahmoteltu kevein vedoin. Niinistö on kuvassa kuin
omissa oloissaan kirja sylissään. Maalaus on kuitenkin jossakin
määrin näköinen, mutta eroaa aiemmista puhemieskuvista monissa
kohdin. Saapa nähdä millainen muotokuva syntyy tasavallan
presidentti Sauli Niinistöstä. Se on vielä tekemättä.
Nämä esimerkit kertovat, että
muotokuvamaalaus on muuttumassa ja uusiutumassa samalla kun haetaan
kokonaan uusia tapoja tehdä muotokuvia. Valokuvat ovat jo pitkään
korvanneet perinteiset muotokuvat ja uusinta uutta on tehdä
videomuotokuvia: henkilöä kuvataan joka puolelta, istumassa ja jopa
nukkumassa.
Nyt avattava näyttely esittelee
perinteisiä muotokuvia. Teokset ovat kuitenkin syntyneet viimeisen
sadan vuoden aikana, joten kuvissa on nähtävissä
muotokuvamaalauksen kehitys ja tekninen osaaminen. Ei turhaan sanota,
että muotokuva on kuvataiteen kuningaslaji. Aiemmin ei maalareille
riittänyt, että teos oli taitavasti tehty, vaan sen piti olla myös
mallinsa näköinen. Jostakin syystä nykyaika on tämän kultaisen
säännön ohittanut. Totta on tietysti sekin, kun erään
mahtimiehen muotokuvan paljastustilaisuudessa pohdittiin onko taulu
näköinen, niin miehen puoliso puuttui keskusteluun
sanomalla: ”Sadan vuoden päästä kukaan ei enää pohdi onko teos mallinsa näköinen, mutta
sen sijaan he pohtivat onko se hyvä taideteos.”
Teosesittely
Tässä salissa on nähtävissä vanhan
Kymiyhtiön perustajien ja kaikkien toimitusjohtajien muotokuvat sekä
lisäksi eräitä muita teoksia, jotka liittyvät niin ikään yhtiön
historiaan.
Kun puhun Kymiyhtiöstä, tarkoitan
meille kuusankoskelaisille tuttua Kymiä. Yhtiön myöhempiin vaiheisiin nämä teokset eivät
liity muussa mielessä kuin siinä, että ne siirtyivät v. 2006
perustetun UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön omistukseen.
1800-luvun lopulla ja 1900-luvun
alkupuolella yksi kaikkein kysytyimmistä muotokuvamaala-
reista maassamme.
Gösta Serlachius oli Kymiyhtiön
toimitusjohtajana v. 1908-13. Hänen toimikautensa sattui
hyvin vaikeaan ajankohtaan, mutta hän
onnistui nuoresta iästään (hän oli 32-vuotias Kuusankoskelle
tullessaan) ja vähäisestä kokemuksestaan huolimatta nostamaan
Kymiyhtiön taloudellisesta ahdingosta kannattavaksi yritykseksi.
Kuusankoskelta hän siirtyi Mänttään johtamaan sukuyhtiötään.
Myös hän oli suuri taiteen ystävä, joka perusti Gösta
Serlachiuksen taidesäätiön jo sotavuosien aikana. Muotokuvan on
maalannut ruotsalainen Bror Börjeson ja se on sikäli harvinainen
lajissaan, että maalaukseen on otettu toinen taideteos mukaan
Serlachiuksen selän taakse.
Gösta Björkenheim seurasi
Serlachiusta toimitusjohtajana. Hän oli paljosta huolehtiva vanhan
ajan patruuna, joka kantoi huolta paitsi tehtaansa asioista myös
työväestön oloista. Björkenheim perusti mm. huoltokonttorin
yhtiön väen talousasioita hoitamaan sekä Kymin ammattikoulun,
jolla on ollut suuri merkitys koko paikkakunnan kehitykseen. Hänet
murhattiin kansalaissodan loppuvaiheessa Korialla keväällä 1918.
Tästä traagisesta tapauksesta johtuen Eero Järnefeltin hienossa
maalauksessa on mustat kehykset.
.
Sitten on vuorossa harvinainen
kuvakokoelma Rauma-Repolan pitkäaikaisen pääjohtajan
Paavo Honkajuuren muotokuvan
alkuvaiheista. Yleensä tällaisia luonnoksia ei ole esillä, koska
ne jäävät taiteilijan haltuun, mutta tässä tapauksessa taulun
alkuvaiheet lunastettiin yhtiölle ja sieltä ne ovat siirtyneet
UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön omistukseen. Lopullista maalausta
emme onnistuneet saamaan näyttelyyn mukaan.
Einar Ahlman tuli
toimitusjohtajaksi Gösta Björkenheimin jälkeen. Hänen aikanaan
Kymiyhtiö laajeni voimakkaasti jopa ulkomaille saakka. Ahlman
jatkoi lisäksi Björkenheimin patruunaperinnettä ja piti väestä
hyvää huolta rakennuttamalla runsaasti asuntoja, joihin tulivat mm. ajanmukaiset
hyötypuutarhat. Hän tuki myös voimakkaasti paikkakunnan urheilu-
ja kulttuuritoimintaa. Ahlmania on kiittäminen Kuusankosken
puistojen sadoista lehmuksista. Nykypolvelle jämäkän
vuorineuvoksen nimi on jäänyt historiaan lähinnä Ahlmanintien
muodossa. Ahlmanin kaudesta on kuitenkin muistona myös Kymin
ammattikoulu ja pääkonttori, jotka valmistuivat samana vuonna 1933.
Taulun vuorineuvoksesta teki Antti Favén, joka oli Järnefeltin
ohella kysytty muotokuvamaalari 1900-luvun alkupuolella. Säätiöllä
on myös Eero Järnefeltin maalaama muotokuva. Ahlmanista.
Karl-Erik Ekholm tunnetaan
Kuusankoskella Ekholmintiestä ja Ekholminsillasta. Hän oli
toimitusjohtajana vuodesta 1937 aina vuoteen 1965 saakka. Hänen
kaudellaan Kymiyhtiössä tehtiin kauaskantoisia ratkaisuja, joiden
seurauksena teollisen toiminnan painopiste siirtyi täältä vanhalta
Kymintehtaan alueelta Kuusanniemeen. Ilman näitä toimenpiteitä
Kuusankoskella ei enää valmistettaisi paperia. Ekholm seurasi
edeltäjiensä patruunaperinnettä ja huolehti tarkoin henkilökunnan
hyvinvoinnista. Hänen aikanaan järjestettiin mm. yhtiön
eläkeläisille ja heidän puolisoilleen joulujuhlat, joihin
osallistui parhaimmillaan kaksi tuhatta henkilöä. Ekholmin
muotokuvan maalasi englantilainen taidemaalari Kenneth Green, joka
oli 1950-luvulla teollisuusmiesten suuressa suosiossa.
Kurt Swanljung seurasi Ekholmia
toimitusjohtajana 1966. Hän toi Kymiyhtiön johtamiseen uusia tuulia
ja laajensi toimintaa ulkomaille. Englannissa Kymillä oli ollut
kaksi paperitehdasta jo 1930-luvulta lähtien, mutta 1960-luvun
lopulla lähdettiin mukaan saksalaiseen ja kanadalaiseen tehtaaseen
ja hankittiin pari omaa tehdasta vielä Ranskasta.
Myös myyntiverkosto uudistettiin ja
perustettiin konttoreita useisiin maihin. Swanljungin kaudelle sattui
myös Kymin satavuotisjuhlallisuudet v. 1972. Tilaisuuksia
järjestettiin kaikkiaan 16. Mukana oli mm. Verlan vanhan
pahvitehtaan vihkiminen maamme ensimmäiseksi tehdasmuseoksi.
Swanljungia voitaneen pitää viimeisenä Kymin patruunana. Hänen
jälkeensä seurasi palkkajohtajien aikakausi. Vuorineuvoksen
muotokuvan maalasi kokenut tekijäTauno Miesmaa.
Swanljungia seurasi Fredrik Castrén,
jonka kaudella tulivat pian taloon uudet tuulet. Vanhan Kymiyhtiön
aika loppui 1983, kun Strömberg-yhtiö liitettiin Kymiin ja syntyi
firma nimeltä Kymi-Strömberg Oy. Tässä yhteydessä yhtiön
pääkonttori siirtyi Helsinkiin oltuaan täällä vuodesta 1906
lähtien. Vuonna 1986 mukaan tuli Oy Kaukas Ab ja pari vuotta
myöhemmin vielä Schauman-yhtiö, jolloin uudeksi nimeksi tuli
Kymmene Oy ja pääjohtajaksi Casimir Ehrnrooth. Castrénin
muotokuvan maalasi Fritz Jakobsson, jonka ansiolistaan tulivat
myöhemmin muotokuvat Ruotsin kuningatar Silviasta ja paavi Johannes
Paavali toisesta sekä parista Vatikaanin kardinaalista.
Seuraavalla seinällä on ministeri
Mika Tiivolan muotokuva. Hän oli pitkään vaikutusvaltainen
Kymiyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja Suomen Yhdyspankin
pääjohtaja. Muotokuvan on tehnyt viipurilainen Sam Vanni. En tiedä
miksi juuri hänet valittiin muotokuvan tekijäksi, koska Vanni on
abstraktisen eli käsitteellisen kuvataiteen pioneereja Suomessa. Se
näkyy myös tässä teoksessa, sillä hahmossa on toki ministeri
Tiivolan piirteitä, mutta ei sitä näköiseksi voi sanoa.
Mahtimiesten viereen olemme sijoittaneet Kymiyhtiön konttoripäällikön Julius Polinin muotokuvan sillä perusteella, että häntä meidän on kiittäminen siitä, että Kuusankoskella on näiden kahden itsenäisyysmiehen komeat muotokuvat. Hän oli Mannerheimin suuri ihailija ja teki v. 1928 aloitteen Mannerheimin ratsastajapatsashankkeesta ja lahjoitti omista varoistaan keräykseen peräti 100 000 silloista markkaa. Se on nykyrahassa n. 30 000 euroa. Polin oli kärsimätön mies ja huomatessaan, että keräys edistyi hitaasti, hän huolehti tehokkaana hallintomiehenä, että Kymiyhtiö tilasi Mannerheimin muotokuvan valmistumassa olevaan juhlasaliin. Ratsastajapatsaskin tuli sitten aikanaan Helsinkiin, mutta vasta v. 1960, Polinin kuolinvuonna. Näissä muotokuvissa nähdään vanha maalausperinne, jonka mukaan hallitsijat ja muut suurmiehet maalataan kokovartalokuvana. Kymmenkunta vuotta sitten taidepiirit olivat täpinöissään, kun nuori taidemaalari Pasi Tammi teki valtioneuvos Riitta Uosukaisesta komean kokovartalokuvan eduskunnan tiloihin. Taiteilijan selityksenä oli se, että Uosukainen on sentään ensimmäinen naispuhemies, mutta myöskin edustava leidi.
Sitten pieni yllätys, joka on siinä mielessä moderni,
ettei siitä saa selvää, ketä se esittää. Teos on kuitenkin
hieno muotokuva, jonka on tehnyt v. 1873 oppilastyönä Suomen
kenties arvostetuin taidemaalari Albert Edelfelt. Muotokuva on
hiilipiirustus, jonka Edelfelt teki ollessaan Suomen Taideyhdistyksen
piirustuskoulussa Helsingissä. Mallin tunnistaa mieheksi siitä,
että hänen päänsä oikealla puolella pilkistää terävä
viiksenkärki, ajankuva sekin.
Takaseinällä nähdään Kymiyhtiön
perustajat. Vasemmalla Axel Wilhelm Wahren, joka perusti
Kymmene Aktiebolag –nimisen yrityksen
Kuusankosken äärelle.
Keskellä on kreivi Carl Robert Mannerheim, Marskin isä, joka perusti Kuusaan saareen Kuusankoski-yhtiön samaan aikaan kuin Wahren oman tehtaansa kosken itärannalle.
Kolmantena on vuorineuvos Rudolf Elving, joka perusti Voikkaan tehtaan 25 vuotta myöhemmin kuin Wahren ja Mannerheim omat tehtaansa. Kolme yritystä yhdistyivät v. 1904 Kymiyhtiöksi, josta tuli Pohjoismaiden suurin paperinvalmistaja. Näitä herroja saamme kiittää siitä, että Kuusankosken äärellä on nyt teollisuutta. Wahrenin muotokuvan teki saksalaissyntyinen, mutta Suomessa 1800-luvun loppupuolella vaikuttanut taiteilija Bernhard Reinhold, joka toimi mm. Albert Edelfeltin opettajana. Mannerheimin ja Elvingin muotokuvat ovat Eero Järnefeltin varmaa käsialaa.
Miksi meillä on sitten esillä nämä kaksi Suomen historiasta hyvin tunnettua henkilöä marsalkka Mannerheim ja presidentti Svinhufvud? Tarkemmin katsottuna huomaatte, että taulut eivät ole aitoja öljyväriteoksia, vaan valokuvasuurennoksia. Alkuperäiset teokset ovat Kymin ammattikoulun juhlasalissa, kuten monet varmasti tietävät. Ne ovat niin suuria (puoli metriä näitä korkeampia) ettemme voineet ottaa niitä näyttelyyn mukaan. Teokset kuuluvat UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön omistukseen ja kuuluvat kokoelmamme merkkiteoksiin.
Taulut on maalannut Eero Järnefelt
Kymiyhtiön tilauksesta ja niistä ei ole kopioita missään.
Teksti: Eero Niinikoski