Hyvä hankaus 2.0 -kirjan toimittajat Pekka Korhonen ja Raija Airaksinen pyysivät Piia Kleimolalta artikkelin kirjaansa. Kirja on Taideyliopiston Kokos-julkaisusarjan osa 1/2014. Julkaisija luonnehtii artikkelikokoelmaa näin:
Julkaisu avaa teatterilähtöisen työskentelyn mahdollisuuksia ja käyttöalueita. Kirja kiinnittyy taiteen itseisarvosta käytävään keskusteluun ja tuo tähän aikalaisnäkemyksen teatterin kietoutumisesta yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin rakenteisiin sekä taiteen ja taidelähtöisen työskentelyn mahdollisuuksista vaikuttaa ihmisten elämään.
Hyvä hankaus 2.0 lähestyy teatterin tarjoamaa oppimispotentiaalia perinteistä taidekontekstia laajemmin. Se suuntaa huomion toimintaan erilaisissa yhteisöissä ja laitoksissa, koulutustilaisuuksissa ja kehittämishankkeissa.
Julkaisu avaa teatterilähtöisen työskentelyn mahdollisuuksia ja käyttöalueita. Kirja kiinnittyy taiteen itseisarvosta käytävään keskusteluun ja tuo tähän aikalaisnäkemyksen teatterin kietoutumisesta yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin rakenteisiin sekä taiteen ja taidelähtöisen työskentelyn mahdollisuuksista vaikuttaa ihmisten elämään.
Hyvä hankaus 2.0 lähestyy teatterin tarjoamaa oppimispotentiaalia perinteistä taidekontekstia laajemmin. Se suuntaa huomion toimintaan erilaisissa yhteisöissä ja laitoksissa, koulutustilaisuuksissa ja kehittämishankkeissa.
Piia Kleimola kirjoittaa kirjassa näin:
TOIMINTAA JA VOIMAA – KOHTI
KULTTUURIYRITTÄJYYTTÄ
Piia Kleimola, 40+ ikäinen
pohjois-kymenlaaksolainen äiti, teatteri- ja draamaohjaaja ja
yrittäjä käy läpi tiensä harrastajateatterin
toiminnanjohtajuudesta yrittäjäksi samalla pohtien sitä, miten
elämäntapa teatteri- ja draamakentällä myös elättää perheen.
Saneleeko raha vai rakkaus? Teatteri- ja draamatoimintaa tarjoava
yritys Toimintavoima Oy on perustettu tammikuussa 2013.
Ei ole suurempaa onnea ihmiselle kuin että
hän voi, tohtii ja tahtoo toteuttaa niin perinpohjaisesti kuin
suinkin kaikkia oman olentonsa syvyyksissä piileviä
mahdollisuuksia.
(Eino Leino Helsingin Sanomissa vuonna 1915)
- KULTTUURI ON LIIKETTÄ, KULTTUURI ON RAKKAUTTA
Väitän,
että nykymaailmassa on aivan liikaa murhetta, huonoa oloa ja
tunnetta siitä, että ei tahdo jaksaa. Riippumatta yksilön omista
ratkaisuista, arki tahtoo olla kovaa ja kylmää. Liian usein määrä
korvaa laadun. Nykyään on myös totuttu siihen, että ongelmia
korjataan jälkikäteen – ennaltaehkäisyyn ei tahdo riittää
resursseja. Tekniikkaa ja tehokkuutta on, mutta onko sellaisia
tilaisuuksia, joissa voi eläytyä toisten ihmisten tunteisiin ja
ajatuksiin, pyrkimyksiin tai erilaisiin elämäntilanteisiin?
Yksi vastaus tähän ainakin on. Taide. Me
kulttuurintekijät tiedämme, että kulttuuri ei ole jotain mitä
laitetaan leivän päälle, vaan kulttuuri on itse leipä. Muun
muassa musiikin, teatterin, kuvataiteen, kirjallisuuden tai tanssin
kentältä löytyy useita erilaisia keinoja yksilön elämäniloon ja
mielenterveyteen. Leikki, luovuus ja liikkuminen auttavat jaksamaan.
Ei siis pelkästään eri taidealat ja korkeakulttuuri, vaan myös
ylipäätään iloa tuottava yhteisöllinen toiminta. Tutkitusti on
faktaa, että kulttuurinkuluttaja elää pidempään kuin
sohvaperuna.
Toivon,
että me kulttuurin tekijät uskomme vahvasti asiaamme, vaikka
yhteiskunnallinen talous ja määrärahat tiukkenevat entisestään.
Vastuu paremmasta tulevaisuudesta on yhteinen, ja kuten historiakin
sen meille osoittaa, on kulttuuriväki tässä avainasemassa. Juuri
tästä syystä minua niin usein harmittaa se, että tiukan
talouspaikan tullen toimimme liian kiltisti. Nöyrästi me annamme
leikkurin käydä tonteillamme, vaikka tiedämme nimenomaan sen, että
kulttuuri jos mikä on (ongelmia) ennaltaehkäisevää
hyvinvointityötä.
- KULTTUURISTAAN ALUE TUNNETAAN
Kouvola
sijaitsee
Kymijoen
varrella Kymenlaakson
maakunnassa.
Nykyisessä muodossaan kaupunki perustettiin vuoden 2009
alussa, jolloin kuusi Pohjois-Kymenlaakson kuntaa lakkautettiin ja
tilalle perustettiin yksi uusi kaupunki. Lakkautetut kunnat olivat
Kouvola, Kuusankoski,
Valkeala,
Anjalankoski,
Elimäki
ja Jaala.
Kaupungissa asuu n. 90 000 ihmistä.
Kouvolan
alueella toimii reilu kymmenen erilaista harrastajateatteriryhmää,
joista suurimman osan toiminta keskittyy kesäteatterin tekemiseen.
Lähtökohdat, puitteet ja tavoitteet vaihtelevat. Rahakin sanelee
oman osansa. Ammattilaisten mukanaolo, tekniikka, markkinointi ja
moni muu tarvittava asia maksaa. Ryhmien ja esitysten vertaaminen
keskenään on mielestäni turhaa, väsyttävää ja intoa sekä
voimavaroja syövää. Vertailun sijaan esille soisi nousevan
erilaisia harrastajateatterilaisia yhdistäviä asioita.
Päällimmäisin
niistä on mielestäni Suuri Sitkeys. Riippumatta iästä, taidoista
tai muusta, on
harrastajateatterilainen
sitkein tietämäni ihmistyyppi. Jokainen tekee parhaansa.
Sitoutuminen on suurta luokkaa ja läpi mennään pitkä
harjoituskausi sekä useampi esitys, riippumatta siitä onko pakkanen
vai helle. Alueen teatterintekijät ovat toistensa voimavara.
Yhteinen kilpailija on kotisohva.
Samaa
kuumuutta tai kylmyyttä peräänkuulutetaan näytelmävalintoihin ja
toteutustapoihin. Haaleutta mielenkiintoisempaa on tulikuumuus tai
jääkylmyys. Ohjelmistotarjontaan tarvitaan toki uutta – mutta
klassikoitakaan ei saa unohtaa. Sekä tekijöissä että katsojissa
on monenlaista makua ja mielipidettä. Toisaalta taas sama yksilö
kaipaa eri aikoina erilaista tarjontaa. Välillä haluaa viihtyä ja
nauraa, toisella kertaa liikuttua ja ajatella. Miksi siis suotta
asettaa kevyempää tai raskaampaa tarjontaa toisiaan vastaan.
Ovela
paradoksi piilee siinä, että mitä paikallisemman tai
omakohtaisemman aiheen teatteriryhmä ottaa käsittelyyn – sitä
laajemmin se herättää kiinnostusta.
Henkilökohtaisesti
minua ei myöskään kiinnosta ammatti- ja harrastajateatterin
vertailu. Jos esitys on onnistunut herättämään tunteita tai
ajatuksia, jos katsoja on viihtynyt ja unohtanut hetkeksi arjen
murheet – esitys on lunastanut paikkansa. Parasta on se, jos esitys
on onnistunut liikuttamaan jotain sellaista aluetta, jota ei aiemmin
ole itsessään tiedostanut. Tällöin ei kiinnosta se, ketkä
esityksen ovat tehneet; ammattilaiset vai harrastajat, lapset vai
aikuiset. Toisarvoiseksi jää myös se, onko projekti toteutettu
ilman rahaa vai isolla budjetilla.
Teatteriesityksen
anti on parasta silloin, kun ilo ja suru ovat samanaikaisesti läsnä.
Parhaimmissa käsikirjoituksissa huumorin alta löytyy suuri sisältö
– sellainen, joka auttaa muistamaan mikä tässä elämässä on
oikeasti tärkeää. Teatterin on oltava jotain muuta kuin tv:n
tarjoama ’heikoimmalle lenkille’ nauraminen, verenmaku suussa
etenevä kilpailu ja suorittaminen. Edes teatterinäyttämön on
oltava se paikka, joka pitää kiinni humanismista ja pienen ihmisen
puolesta puhumisesta. Ilman vertailua.
- JOKAINEN LUO OMAN TEATTERITIENSÄ
Harrastajateatteri
on minulle elämäntapa. Rakkauteni teatteriin on tainnut syttyä jo
lapsena, isän kesäteatteriharjoituksia ja – esityksiä
seuratessa. Sekä lapsuuskotini että nykyinen elämäni on syvällä
Kymenlaakson mullassa, nykyisessä Kouvolan kaupungissa. Hyvin
harvoin olen edes haaveillut asuvani muualla.
Olen
syntynyt vuonna 1972, ja aina aikuisikään asti en osannut
kuvitellakaan, että rakas teatteriharrastukseni voisi olla myös
työ. Peruskoulun jälkeen opiskelin markkinointimerkonomiksi ja
vuoden lisäopinnoilla visualistista markkinointia. Teatteri kulki
rinnalla koko ajan. Näytteleminen oli mukavaa, mutta halu ohjata oli
voimakkaampi.
Jo
hyvin varhain Kuusankosken Teatteri oli kuin toinen kotini. Lasten-
ja nuortenryhmiä aloin ohjaamaan heti kun siihen mahdollisuus
annettiin. Osallistuin kaikille mahdollisille teatterikursseille
mihin koulunkäynnin ja työn ohella pystyin osallistumaan.
Yhdeksänkymmentäluvun
puolivälissä halusin syventää teatteritietäni. Kuusankosken
Teatterin lasten- ja nuortenryhmät olivat muuttuneet taiteen
perusopetukseksi. Halusin ymmärtää opetussuunnitelmat ja niiden
tarkoittamat sisällöt. Olin vuoden Keski-Suomen opistolla
teatteri-ilmaisun linjalla. Sen vuoden aikana teatteritieni
hahmottui, toiminta sai nimiä ja itse varmistuin tekemisistäni.
Draama tuntui omalta heti.
Teatterin
ohjaamisen ja opettamisen opiskelut jatkuivat Teatterikorkeakoulun
koulutuskokonaisuuksissa. Olen osallistunut kolmeen eri
koulutuskokonaisuuteen. Pedagoginen draama, teatterin opettaminen ja
ohjaaminen -koulutuskokonaisuus on antanut pohjan kaikille
myöhemmille teatteritöille, Yleisötyö-opinnot auttoivat
luottamaan draaman toimivuuteen entisestään ja
Teatterinjohtajakoulutus toi itseluottamusta ja varmuutta talous- ja
hallinnointitehtäviin.
- MIÄ OON KUUSAALT’
Kuusankosken
Teatteri on vuonna 1956 perustettu kannatusyhdistyspohjainen
ammattijohtoinen harrastajateatteri, joka toimii kahdella näyttämöllä
Kuusankoskitalossa. Varsinaisen esitystoiminnan lisäksi teatteri
antaa taiteen perusopetusta teatteri-ilmaisussa 7-16 -vuotiaille
lapsille ja nuorille yhteistyössä Kouvolan kansalaisopiston
kanssa. Teatterilla on myös aktiivinen osa jokakeväisen Kuulas eli
Kansainvälisen Lasten Teatteritapahtuman järjestämisessä.
Ammattijohtoisuus
tarkoitti Kuusankoskella pientä henkilöstöä. Palkattuja on ollut
keskimäärin neljä; toiminnanjohtaja, puvustaja, näyttämömies ja
tekniikan hoitaja. Palkattuja olivat myös ohjaajat tai muut
ammattilaiset produktiokohtaisesti. Toimintaa, tekijöitä ja
innokkuutta Kuusankosken Teatterilla on aina ollut paljon.
Kuusankosken
Teatteri oli toinen kotini, mutta teatteritöitä tein kaiken aikaa
myös muualla Kymenlaakson alueella. Yhdeksänkymmentäluvulta asti
olen ohjannut, opettanut ja organisoinut erilaisia teatteriesityksiä
ja projekteja useita kymmeniä. Pääkohderyhmänä ovat olleet
lapset ja nuoret. Kansainvälisen Lasten Teatteritapahtuman
festivaalisihteerinä toimin usean vuoden ajan, samalla organisoiden
taiteen perusopetustoimintaa teatteri-ilmaisun osalta.
- AIKUISTUMISESSA PARASTA OLI ÄIDIKSI TULEMINEN
Vuoden
2003 jälkeen ei mikään enää ollut niin kuin ennen. Minusta tuli
äiti.
Vuodesta
2005 alkaen kevääseen 2013 asti olin myös Kuusankosken Teatterin
toiminnanjohtaja.
Tekeminen ei todellakaan loppunut kesken.
Äitinä ja toiminnanjohtajana oleminen sisälsi monta eri roolia.
Koin olevani taiteilija ja talousjohtaja, pedagogi ja huoltaja,
organisaattori ja sihteeri, tapahtumatuottaja ja hankevetäjä,
ohjaaja ja opiskelija. Muun muassa. Toiminnanjohtajuus oli minulle
elämäntapa. Hoidin yhdistyspohjaista teatteria kuin omaa yritystä.
Kohderyhmäajattelun kannalta ajattelin
teatterin olevan kuin etelän lomakohde. Meillä oli eri
kohderyhmille erilaista tarjontaa. Kuten lomakohteessakin,
Kuusankosken Teatterissa oli jotain sellaista että siellä viihtyi
koko perhe mutta samalla tarjontaa ja toimintaa oli segmentoidusti
lapsille, nuorille, aikuisille ja senioreille.
Ohjelmistovalinnoissa halusin meidän olevan
oman portaamme edelläkävijöitä. Esitysvalinnat olivat joko
sisällöllisesti tai toteutustavaltaan uudehkoja, usein
paikallisista lähtökohdista tai paikallishistoriasta kumpuavia
tarinoita. Halusin, että projektit olivat ensisijaisesti
kiinnostavia tekijöille itselleen. Sitä kautta esitykset yleensä
herättivät myös yleisön kiinnostuksen. Yhdistävä tekijä oli
yleensä Kymenlaaksolainen musta huumori. Rohkeat valinnat näkyivät
myös katsojaluvuissa. Katsojaennätys oli 17 500 kävijää
vuoden aikana. Mahdollisuuksien mukaan halusin yhdistää esityksiin
yleisötyötä.
Osasin olla monena, mutta en tarpeeksi tiukkana
vaatimaan kiitetylle toiminnalle sen ansaitsemaa taloudellista tukea.
- VARO MITÄ HALUAT, SEN VOI SAADA
Teatterin toiminnan ja sitä myöten
toiminnanjohtajan vauhti oli kova. Kehuja ja kiitosta tuli, mutta
myös oppirahat piti maksaa.
Paradoksaalista kyllä, vaikka katsojia
ajoittain riitti ja teatteri sai tukea, olivat rahat aina vähissä
tai lopussa. Tuhlailun syyksi ongelmaa ei voinut laittaa.
Yhdistyspohjaisen teatterin kulurakenne oli mahdoton. Vaikka
esitykset olisivat myyneet sadan prosentin täyttöasteella,
kaksisataapaikkainen katsomo ei riittänyt tuomaan sitä lipputuloa
minkä teatteri olisi tarvinnut.
Kärjistäen ja pelkästään taloudellisten
lasien läpi katsoen voidaan jopa sanoa, että suhteessa teatterin
toiminta-avustukseen sekä taiteen perusopetustoiminta että Kuulas -
Kansainvälinen Lasten Teatteritapahtuma - tekivät kulurakenteesta
entistä haasteellisemman. Taloudellisesti toimiakseen neljän hengen
henkilöstöllä teatterin olisi tarvinnut saada lipputuloa kaksi
kertaa sama määrä kuin mitä kaupunki antoi toimintaan avustusta.
Työ oli minulle elämäntapa, ja ainakin
itseni näkökulmasta sekä palkalliset että harrastajat kuin
perheenjäseniä. Jos minulla olisi ollut valta ja osaaminen saada
teatteri myös taloudellisesti toimimaan, olisin mennyt vaikka
solmuun jos olisin sen viisauden kiven löytänyt. Painin alati sen
kysymyksen kanssa, oliko teatterin taloudellinen yhtälö mahdoton
vai oliko niin, että se ei ollut mahdoton mutta itse olin
kykenemätön saamaan sen toimivaksi. Ympäripyöreät työpäivät,
laaja toimenkuva ja tunne riittämättömyydestä aiheuttivat sen,
että kahdesti löysin itseni eteisen lattialta itkemässä loputonta
itkua. Molemmilla kerroilla työterveyslääkäri kielsi menemästä
töihin. Burnout.
- SUURINTA TYHMYYTTÄ; TOIMIA AINA SAMOIN JA ODOTTAA ERILAISIA TULOKSIA
Lopulta oli pakko tehdä iso, rakenteellinen
muutos. Irtisanouduin. Kun työsuhteeni Kuusankosken Teatterilla
loppui, minusta tuntui siltä että kaikesta antautumisesta ja
yrittämisestä huolimatta epäonnistuin. Pelkäsin, että
päällimmäisenä hienojen toimintavuosien jälkeen muistan vain
sen, miten paljon teatterille jäi velkaa. Tunneskaala vaihteli
surusta syyllisyyteen ja häpeään, vaikka samanaikaisesti järki
kertoi moisen ajatuksen olevan epäreilu.
Loppujenlopuksi irtisanoutuminen oli paras
ratkaisu sekä teatterille että minulle itselleni. Ainoa säästökohde
oli henkilöstökulut. Jos jokin muu ratkaisu olisi ollut,
luullaksemme olisimme sen seitsemässä vuodessa johtokunnan kanssa
keksineet.
Tätä kirjoittaessani Kuusankosken Teatteri on
toiminut vuoden ilman palkattua henkilökuntaa ja taloustilanne on
korjaantumassa. Itse yritän elää, kuten improvisaatiotunneilla
opetan. Epäonnistuminen ei ole vaarallista ja virheet ovat parhaita
opettajia. Tästä ajatuksesta syntyi Toimintavoima Oy.
- TEATTERI ON TOIMINTAA
Toimintavoima Oy on perustettu tammikuussa
2013. Yritys tuottaa erilaisia teatteriin ja
draamatyöhön perustuvia palveluita harrastajateattereille,
yhdistyksille, yrityksille ja organisaatioille.
Ensimmäinen
toimintavuosi oli vauhdikas. Tärkein pohja sekä sisällöllisesti
että taloudellisesti hyvälle yritysvuodelle oli valmiit verkostot.
Markkinoinnin ja tiedotuksen pidin aluksi pienenä, koska halusin
käytännön kautta oppia yrittäjäelämän sekä kristallisoida
tuotteet ja toiminnan.
Ensimmäiseksi ilmoitin
itseni mukaan yrittäjäkoulutukseen. Koulutus antoi tärkeitä
peruskysymyksiä:
- Liikeidea; mitä, kenelle, miten?
- Ainutlaatuisuus ja erikoistuminen?
- Asiakasryhmät ja markkinat?
- Tuotteet ja palvelut?
- Hinta/laatutaso?
- Kilpailukyky ja asemoituminen suhteessa kilpailijoihin?
- Henkilöstö, kumppanit, alihankkijat?
- Myynti, markkinointi, tiedotus?
- Rahoitusrakenne?
- Mittarit ja raportointi?
Ensimmäisen toimintavuoden jälkeen olen
jakanut toiminnan tuoteryhmiksi ajatuksella teatteriohjaukset,
esitystuotannot (ohjaus joko itse tai ostopalvelu), draamatoiminta,
koulutus- ja kurssitoiminta, forum-teatteri sekä muut projektit.
Toimintavoiman työhuone ja toimitila on osana Kuusankosken
Taideruukkia, joka on vanhalle paperitehdasalueelle noussut taide- ja
käsityöyrittäjien yhteisö.
Vuoden kestäneen kulttuuriyrittäjyyden
jälkeen olen entistä enemmän vakuuttunut siitä, että
kulttuuriväen on mentävä rohkeasti kohti yrittäjyyttä ja
ylipäätään yritysmaailmaa. Taiteilija ja yrittäjä harvoin
löytyvät samasta ihmisestä, mutta yrittäjyys onkin asia jota voi
opetella! Se ei tarkoita samaa kuin että uhraisi humaaneja arvojaan
rahan alttarille, vaan ennemminkin sitä, että oppii tulemaan omalla
osaamisellaan myös taloudellisesti toimeen. Väitän, että on
hukkaan heitettyä energiaa harmitella tiukkenevaa julkista
kulttuurirahoitusta. Business puhuu enenevässä määrin myös
taidekentällä. Yrittäjä tarvitsee rohkeutta, positiivista
röyhkeyttä ja luovaa hulluutta - siis samaa mitä kulttuuriväkikin!
- ITSEOHJAUTUVAA TYÖNOHJAUSTA
On
kaksi kirjaa, joista on viime vuosien aikana tullut minulle tärkeitä.
Molemmat kuvastavat nykyelämää osuvasti. Toinen teoksista on
lääkäri Juhani Seppäsen Hullu työtä tekee ja toinen norjalaisen
professori Thomas Hylland Eriksenin Hetken tyrannia. Näihin
kirjoihin tekee mieli tarttua aina vain uudestaan.
Jälkimmäinen
kirjoittaja pohtii sitä, miten aikakäsitys ja sen muuttuminen
koskettaa meitä kaikkia sekä työ-, harrastus- että
yksityiselämässä. Kulutuskeskeisessä maailmassa on oltava
kiinnostunut kaikesta välittämättä mistään. Työn pahin uhka on
perhe. Paradoksaalista on sekin, että työtä tehdään jotta olisi
vapaa-aikaa. Ja kuten professori Eriksen kirjoittaa, etenkin vapaata
aikaa tuntuu olevan vähemmän kuin koskaan.
Juhani
Seppänen taas ihmettelee työhön sitoutumista. Hänen mielestään
olisi parempi olla suuremmin sitoutumatta. Parempi suhtautua omaan
työpanokseensa yhtä kylmästi kuin työnantajakin eli
kauppatavarana jota tarjoaa markkinoille. Kun persoona ei ole
pelissä, hädän hetkellä ei kirpaise yhtä pahasti. Seppänen
opettaakin meitä olemaan kuin se työmies, joka tiputtaa hanskansa
juuri sillä hetkellä kun työaika päättyy.
Itse olen joutunut tätä ’hanskojen
pudotusta’ suorastaan opettelemaan. Koska työ on samalla
elämäntapa ja erilaisia projekteja on samanaikaisesti käynnissä
useita, olen kantapään kautta oppinut omaksi työnohjaajakseni.
Tiivistetty työnohjaukseni kuuluu seuraavanlaisesti:
- Kaiken ydin asioiden hallinnassa on niinkin yksinkertainen kuin välilehdet ja muovitaskut!
- Rutiinit. Yritän aloittaa jokaisen päivän samalla tavalla, koska päivät itsessään ovat aina erilaisia.
- Akuutein asia löytyy sen päivän kohdalta kalenterista.
- Yritän vastata tulleisiin viesteihin saman tien joko myöntävästi, kieltävästi tai että palaan myöhemmin.
- Tapaamiset samalle päivälle, jotta kalenteriin jää ’tyhjiä päiviä’ kirjoitus- ja paperitöiden hoitamiseen.
- Jos masentaa, se on merkki siitä että on liian väsynyt tekemään yhtään mitään. Tällöin en edes yritä tehdä mitään muuta kuin nukkua.
- Jos ahdistaa, se on merkki siitä että liian monta asiaa on kesken. Tällöin teen yhden asian loppuun asti. Vaikka kymmenen asiaa odottaisi, saa yhdestä loppuun asti tehdystä rästityöstä hirveästi voimaa ja energiaa.
- KYMMENEN TEESIÄ TEATTERITOIMINTAAN
Kirjailija Pentti Haanpää esitti 30-luvulla
oman käsityksensä taiteen tehtävästä. Haanpää väitti, että
taide ei muuta mitään, mutta sen pitää antaa lämpöä ja
lohdutusta, helpotusta, hetkauksen paikkoja kovassa maailmassa.
Haanpään mielestä taide ei vapautakaan taistelemalla, vaan
suhteellisuudentajuisella ymmärryksellä ja lämpimällä
huumorilla. Oli tämä Haanpäältä ironiaa tai ei, mielestäni
harrastajateatterin sekä etenkin lasten ja nuorten teatteritoiminnan
pitäisi perustua aina tähän. Hetkauksen paikkoihin.
Teatteritoiminnan perustan kymmeneen teesiin.
- Tavoite määrää tekemisen tahdin.
- Matka on yhtä tärkeä kuin maali.
- Lähtökohta on aina itse ryhmä ja ryhmäläiset.
- Kiinni toimintaan.
- Jos viet – tuot poiskin.
- Kaikilla ryhmän jäsenillä (myös ja etenkin ohjaajalla) on oltava vapaus hengittää.
- Ryhmäläiset itse tuottamaan – parasta on kun ohjaaja on näkymätön.
- Esityksen etu on yhteinen tavoite.
- Siedä keskeneräisyyttä.
- Synergia.
Teatteriharrastajat sanovat tärkeimmäksi
syyksi harrastukselleen onnistumisen kokemukset ja myötäelämisen
tarpeen. Samalla halu oppia uutta sekä mielikuvituksen ja arjessa
tärkeiden vuorovaikutustaitojen merkitystä ei sovi unohtaa. Sekä
tilannetajuaan että tunneälyään voi opetella herkistämään.
Teatteri ei ole kilpailu. Uskon myös siihen, että teatterin
merkitys alueellisena ja yhteisöllisenä toimijana tulee kasvamaan
entisestään.
Toimintavoiman yrityspohja ei poissulje sitä,
ettei se samalla voisi olla teatteria tekevä yhteisö. Haaveissani
on teatteritoiminta, joka menee toisten yhteisöjen luo. Ei
pelkästään päiväkoteihin, kouluihin ja palvelutaloihin, vaan
myös yrityksiin ja erilaisiin aikuisten ylläpitämiin yhteisöihin.
Samalla haaveilen siitä, miten erilaiset ja eri-ikäiset ihmiset
tulisivat tätä kautta kohtaamaan toisiaan. Nuoret auttamaan
senioreita atk-taidoissa ja lapset muistuttamaan aikuisia leikin ja
yhdessäolon tärkeydestä. Yritys ei siis välttämättä ole pelkkä
taloudentekoväline vaan se voi halutessaan aloittaa vaikka
välittämisen kansanliikkeen. Se, että elättää itsensä
yrittäjänä ei tarkoita sitä, että oma arvomaailma tarvitsee
vaihtaa tai pois sulkea. Päinvastoin.
- DRAAMA TOIMII
Kukaan
ei tiedä millaisessa maailmassa tämän päivän lapset ja nuoret
elävät aikuisina. Kaikki keinot, joilla voidaan tukea ja vahvistaa
itsetuntemusta, elämänhallintaa ja vuorovaikutusta ovat
tarpeellisia. Lapsilla ja nuorilla tulisi olla runsaasti tilaisuuksia
eläytyä erilaisten ihmisyksilöiden ajatuksiin, tunteisiin ja
pyrkimyksiin. Meistä jokaisen tulisi kehittyä paremmin ymmärtämään
erilaisia elämäntilanteita ja niihin liittyviä ongelmia.
Turvallisuuden, keskinäisen tuen, oikeudenmukaisuuden ja
tulevaisuudenuskon merkitystä on korostettava.
Draamatoiminta
on näissä tavoitteissa avainasemassa. Sellaista draamatuntia ei
ole, jossa joku ryhmästä jäisi yksin tai ulkopuoliseksi niin,
ettei kukaan tekisi hänen kanssaan yhteistyötä. Ilman pakkoa,
pelkoa tai ’oikeita vastauksia’ draama- ja teatteriopetuksessa
käsitellään niitä elämänalueita, joita mikään tiede tai muu
oppiaine ei pysty tunnetasolla kohtaamaan.
Toimintavoiman
draamapakettien sisältö perustuu kahdeksaan aihealueeseen;
Itsetunto, yhteistyö, kuuntelemisen tärkeys, hyväksyminen,
uskallus, jännityksen hallinta, epäonnistumisen sietokyky ja
onnelliset ajatukset. Samoista lähtökohdista koostuu yrityksille
tarjotut työhyvinvointikoulutukset.
- KOHTELE MUITA KUIN TOIVOISIT ITSEÄSI KOHDELTAVAN
Yrittäjäelämää on nyt takana vuosi. Nautin
siitä mitä teen. Murehdin harvemmin. Saan projektit tehtyä ja
laskuni maksettua (yleensä jopa aikataulussa!) eikä rintakehää
purista. Nautin myös siitä, että jokainen päivä on erilainen.
Tuntuu että hallitsen työni eivätkä ne minua. Flow vie. Eteenpäin
menemisen avaimia on mielestäni kolme. Tärkein niistä on
Positiivinen Röyhkeys. Jos et itse usko asiaasi niin kuka siihen
sitten uskoo. Toiseksi tärkeintä on verkostoituminen. Kohtele muita
kuten toivot itseäsi kohdeltavan. Yhdessä toimien ja työtä tehden
toiseen myös parhaiten tutustuu. Et ole yksin. Kolmas avain on
rohkeus. Hullu ei ole se joka kysyy.
SWOT-analyysin nelikenttää seuraten siinä
lienee tämänhetkisen yrittäjäelämäni vahvuudet. Suurin
haastajani ja sitä kautta heikoin sisäinen lenkkini lienee aika
ajoin horjuva itseluottamus. Vuosien taloudellinen epävarmuus
kummittelee taustalla. Kysyin itseltäni luotanko siihen, että
yritykseni avulla perhe taloudellisesti pärjää vai täytyykö
yritystoiminnan rinnalla olla jokin osa-aikatyö. Pelkäsin myös
sitä, että haastetta ja tekemistä on taas niin paljon että istun
eteisen lattialla itkemässä enkä pääse siitä ilman apua ylös.
Epävarmuutta aiheutti myös ajatukset siitä, ettei hoidettavat
projektit pysy hallinnassa ja töitä jää tekemättä.
Yrittäjäkoulutuksessa olen saanut vastauksia
näihinkin kysymyksiin. Hommat kaatuu jos ’tylsät’ jää
tekemättä. Niihinkin on itsensä pakotettava. Tai delegoitava. Ja
jos vastassa on jäävuori, täytyy silloin energia keskittää sen
hoitamiseen, muut hommat kyllä odottaa. Olen saanut apua myös
palvelujen tuotteistamiseen ja sitä kautta hinnoitteluun.
Mahdollisuuksia on, ne täytyy vain löytää. Eikä uhkia kannata
turhaan pelätä.
SWOT-analyysin pohjalta voidaan tehdä
päätelmiä, miten vahvuuksia voidaan käyttää hyväksi, miten
heikkoudet muutetaan vahvuuksiksi, miten tulevaisuuden
mahdollisuuksia hyödynnetään ja miten uhat vältetään. Tuloksena
saadaan toimintasuunnitelma siitä, mitä millekin asialle pitää
tehdä. SWOT-mallia voi käyttää ideointiin ja jatkokehittelyyn.
Sen tekee seuraavaksi myös Toimintavoima.
- ITSEÄ ISOMMAT HAAVEET
Rajut
rakennemuutokset ovat osuneet Kouvolaan armottomasti, etenkin
paperitehtaiden lakkauttamisten myötä. Tämä on johtanut siihen,
että nykytilanne Kouvolassa on melko lohduton. Kaupungin rajut
säästötoimenpiteet tuovat myös kulttuurikentälle lisää
haasteita. Ydinongelma on Kouvolan yhteisen identiteetin ja
tahtotilan puuttuminen. Vanhojen emäkuntien omalaatuisuus on
voimakasta.
Koska juuret ovat syvällä kotiseudun
mullassa, tekee mieli pysyä ja vaikuttaa omalla paikkakunnalla.
Haluan myös omalta osaltani auttaa kaupunkia yhteisen, eteenpäin
katsovan tulevaisuuden rakentamisessa. Kannatan sitä, että vanhojen
emäkuntien identiteetit pidetään arvossa. Se ei poista sitä,
ettei kaupungin yhteinen agenda voisi olla eteenpäin katsova
tulevaisuus. Kymenlaaksolainen musta huumori, uhma ja sisu täytyisi
nyt saada kanavoitua eteenpäin katsovaan suuntaan.
Kaupunkilaisten tulevaisuudenuskoa vahvistetaan
menestystarinoilla. Suuruudenhullu minussa huutaa, että haasteiden
on oltava joko jääkylmiä tai tulikuumia. Itseä isommat tavoitteet
ja haaveet pitävät käynnissä. Ei kannata tehdä sitä, mitä
muut jo tekee. Omaleimaisuus on voimavara. Toimintavoima on nyt
minun kanavani ja keinoni lähteä tavoittelemaan näitä
omaleimaisia isoja haaveita. Loppujenlopuksihan kaikki on kiinni
siitä, mihin itse tyytyy. Menestystarina voi olla sekin, että saa
tehdä juuri sitä työtä mitä eniten rakastaa.
'Kutsumus - missioni, elämäntehtäväni,
tarkoituksen ja merkityksen kokemukseni siinä mitä teen, tapani
suhtautua ihmisiin ja ilmiöihin, oma tieni, aito minäni.
Kutsumuksen timantti voi liittyä ammattiin ja työhön mutta yhtä
hyvin tapaan olla ja suhtautua asioihin. Kuljen omaa tietäni
valitsemalla omanlaiseni juuri minua heijastavan tavan tehdä työtäni
ja minulle ominaisen suhtautumistavan toisiin tai etsimällä
harrastuksen, jossa tunnen toteuttavani itseäni. Täytän oman
paikkani maailmassa.'
(Ote Esa Saariselle tehdystä teoksesta Elämän
filosofi, kirj. Aaltonen)
Toimintavoima Oy
* teatteri- ja
draamatoimintaa *
Piia Kleimola, puh. 040
5488016
Kaivotie 2, 45720
Kuusankoski
piia.kleimola@toimintavoima.fi