torstai 1. joulukuuta 2016

Studio123 ja Kino123 löysivät uutta yleisöä

Elise Brandt ja Veikko Viitanen Studio123:ssa
Joulukuun ensimmäisen viikon elokuvakartta Kouvolan - oikeastaan Kuusankosken - alueella näyttää komealta. Viikon mittaan kaksi elokuvateatteria näyttävät yhteensä 15 eri elokuvaa tai muuta esitystä. Tällä kertaa se muu on perinteinen jouluinen Pähkinänsärkijä-baletti ja pari dokumenttia. Kinon rakentaminen Studion lähimaastoon on ollut hyvä ratkaisu.
- Kun suomentaja-kääntäjä Marko Hartama ehdotti minulle uuden teatterin perustamista suunnitteilla olleeseen kauppakeskukseen, teimme kunnon laskelmat. Studio123 oli noussut seudun isoimmaksi teatteriksi, parhaimpina vuosina oli 50 000-60 000 katsojaa. Muiden kauppakeskuksiin sijoitettujen elokuvateattereiden kokemus osoitti, että ne löytävät uusia katsojia, eivät vain vie vanhoja jo olemassa olevilta, elokuvateattereiden osaomistaja Veikko Viitanen kertoo.

Viime vuosi oli jo huippuvuosi, katsojia kävi Kinossa ja Studiossa yhteensä 140 000.
- Silloin kun Kouvolan keskustassa oli vielä elokuvateatterit, parhaimpina vuosina Kouvolassa ja Kuusaalla kävi yhteensä 90 000 katsojaa. Vaikka vanhan teatterin kävijämäärä putoaa uuden tullessa ensi alkuun puoleen, vanhan ja uuden teatterin yleisöt lähtevätkin sitten nousuun. Kokonaiskävijämäärä alueella kasvaa.

Kotimainen vetää

Katsojamäärät tulevat tarjonnasta. Maahantuojia ja levittäjiä on digiaikana noussut kuin maasta polkaisten, ja elokuvien määrä on lisääntynyt valtavasti. Mistä tietää, mitä teatteriin kannattaa ottaa?
- Ei tiedäkään, mistä tulee hitti. Se on paljon mainosbudjetista kiinni. Maanantaina kasataan palapeliä: mitkä elokuvat pääsevät esitettäviksi vielä seuraavalla viikolla eli ovat keränneet tarpeeksi katsojia. Studiolla roikotetaan mielellään pienemmänkin katsojamäärän elokuvia, "viikko ja vainaa" ei ole kenellekään reilua. Mutta jos perjantaina sattuu olemaan kahdeksan ensi-iltaa tarjolla, ei ole paljon varaa menettää niidenkään katsojia.

Varma yleisömagneetti ovat nykyiset suomalaiselokuvat. Elise Brandt sanoo, että on opittu viihdyttämään.
- Ei tehdä enää elokuvaa itselle, elokuvantekijöille. Yleisö tykkää, Studion kymmenen katsotuimman elokuvan joukossa oli viime vuonna kahdeksan suomalaista, Kinolla seitsemän. Kotimainen elokuva pitää pienempien paikkakuntien leffateatterit hengissä.

Nuoriin vetoaa tällä hetkellä ya-elokuva, young adults -leffat kuten Nälkäpelit ja Maze Runnerit. Niitä näytetään enemmän Kinossa kuin Studiolla. Varttuneemmille on tarjolla mm. klassikoita. Vuodenvaihteessa Studiossa nähdään Chaplin-setti, Kieslowskin Värit-trilogia myöhemmin.
- Ne olivat hirvittävän suosittuja elokuvia, ja nyt elämme toivossa että yleisö haluaa nähdä ne uudelleen parempilaatuisina, Brandt kertoo.

Laatuleffat Studiossa

Veikko Viitanen on molempien teattereiden osaomistaja ja monitoimimies. Hänen tyttärensä Elise Brandt on puolestaan Studion monitoiminainen. Parivaljakko on vuosien jälkeen edelleen innoissaan elokuvasta ja yrittämisestä. Veikko tuli alalle väsyttyään vartiointialaan joskus 80-luvun lopulla, Elise vietiin teatteriin äidin ja isän töiden mukana. Työnjako toimii, molemmilla on omat erityisalueensa, Elisellä mm. laatuelokuvat, maahantuonti ja eventit - baletit, oopperat, konsertit ja dokumentit.
- Kaikkea olen tehnyt, vessat on siivottu, oopperat tekstitetty, Elise naureskelee. Hän on tehnyt Studio123:een palkkatyötä 90-luvun puolivälistä, siitä lähtien kun oli tarpeeksi vanha työsopimuksen tekoon.

Veikko määrittelee Kinon ja Studion työnjaon. Pääsääntöisesti isot elokuvat esitetään molemmissa, mutta pienemmän luokan elokuva laitetaan jompaankumpaan.
- Pannaan se toiseen, ja toiseen joku vaihtoehto ihmisille. Studiolla siis näkee enemmän laatuelokuvia. Pääasiassa Studio123 näyttää sitä mitä yhtiöt maahan tuovat, mutta myös paljon leffoja, joista tiedetään etteivät ne paljon yleisöä kerää. Meillä on hyvin uskollinen laatuelokuvayleisö, naamat ovat käyneet tutuiksi. Kauppakeskusympäristössä oleva elokuvateatteri on luonteeltaan kaupallisempi. Sinne ei sovi se pieni mustavalkoinen ranskalaiselokuva, Elise toteaa.

Isän ja tyttären yhteistyö toimii.
Nuoriin vetoaa tällä hetkellä ya-elokuva, young adults -leffat kuten Nälkäpelit ja Maze Runnerit. Niitä näytetään enemmän Kinossa kuin Studiolla. Varttuneemmille on tarjolla mm. klassikoita Studiossa. Vuodenvaihteessa siellä nähdään Chaplin-setti, jossain vaiheessa Kieslowskin Värit-trilogia.
- Ne olivat hirvittävän suosittuja elokuvia, ja nyt elämme toivossa että yleisö haluaa nähdä ne uudelleen parempilaatuisina.

TV ja elokuva lomittain

Oma lukunsa ovat baletit, oopperat ja muu musiikkitarjonta, joita Studio123 tuo maahan ja levittää. Elisen tarmon ansiosta teatterilla on nyt 7-8 yhteistyökumppania pitkin Eurooppaa toimittamassa esityksiä. Studio on maan johtava eventtien levittäjä asiakkainaan nelisenkymmentä teatteria.
- Eventtipuolella on äärimmäiset hyvät näkymät, kasvu on hurjaa. Joissain Euroopan maissa on jo saavutettu kylläisyys, mutta Skandinaviassa kasvu jatkuu edelleen. Tässä kannattaa olla mukana, meillä on ollut säkää, Elise väittää vaikka on todella hyvin perillä alasta ja ottanut asioista tarkoin selvää. Ja katsellut kakarasta asti englanninkielisiä elokuvia ja oppinut siinä kielen niin hyvin, että kääntää oopperoiden libretot nyt tekstityksiksi.

Elokuvien katselu on muuttunut monessa suhteessa, samoin telkkarin töllötys. Elise pohtii naureskellen nykymeininkiä. Ihmiset haluavat hotkaista tv-sarjat kerralla verkosta ja vaativat tietysti lisää. Nyt HBO on tuottanut upean sarjan Westworld ja näyttää sitä vain kerran viikossa.
- Kansa on ihan raivona, kun se pakotetaan odottamaan seuraavaan viikkoon, ihan kun ennen vanhaan Berceracia lauantaisin. Nykyisin parhaat tv-sarjojen käsikirjoittajat pakenevat telkkarin puolelle, joka pystyy näyttämään tuotteet suoraan ilman isoa teatterikierrosta. Sarjat ovat sitten alkaneet rantautua elokuvateattereihin. Meille tulee taas Doctor Whon jouluspesiaali, viime vuonna oli myös Sherlock-jouluspesiaali. Keskustelemme koko ajan BBC:n kanssa siitä, millaista tv-tuotantoa voisi näyttää ensi kaudella elokuvateatterissa.

Veikko Viitanen on oppinut ottamaan katsojamäärien vaihtelut murehtimatta.
- Kollegat murehtivat, kun kesällä ei käy katsojia tai joku leffa ei vedä. Mitä väliä, jos syksyllä taas yleisö käy teatterissa ja seuraava elokuva vetää. Ihmiset on helposti liian negatiivisia, Veikko virnistää ja lähtee ulkoiluttamaan koiraa elokuvateattereissa työskentelyn lomassa.

Eliseä odottavat käännöstyöt: oopperaa suomeksi ja vielä kauniisti. Eniten aikaa vie elokuvien levitys, mutta perheenkin kanssa pitää saada olla yhdessä. Ei auta, että tekee töitä elokuvien keskellä, kaikkea haluamaansa Elisekään ei ehdi nähdä. Joskus hän baletti-illan tervetulopuheenvuorossa huikkaakin: "Jos se on hyvä, jättäkää kassalle viesti, yritän nähdä sen jossain välissä!"

Villasukka voi hivellä paitsi jalkoja myös silmiä. Tällaisia kaunokaisia en osaisi itse neuloa, itse asiassa en minkäänlaisia. Kyyti-kirjast...